Wednesday, March 20, 2013

Matlamat Bohong

Sukar untuk seseorang menanggapi dan memahami cara serta sebab orang Melayu berbohong tanpa melibatkan diri dengan kehidupan sosial masyarakat itu. Walau apa pun cara yang digunakan oleh mereka semasa berbohong, perlakuan itu dilakukan semata-mata kerana tidak mahu orang lain terasa kecewa, sakit hati, marah, tersinggung dan iri hati sekiranya mereka berterus terang. Namun demikian, matlamat mereka cuma satu, iaitu mahu mengeratkan hubungan yang sedia terjalin dan mahu memastikan hubungan tersebut terus berkekalan.

     Oleh itu, dapat dirumuskan bahawa bohong merupakan cerminan pemikiran orang Melayu yang tidak suka berterus terang. Mereka juga sukar untuk berkata tidak secara terang-terangan. Segala tindakan sering dilakukan secara berselindung atau mempunyai unsur-unsur yang tersirat. Perlakuan bohong yang dilakukan oleh orang Melayu merupakan salah satu cara berbahasa yang bersifat tidak langsung semasa berkomunikasi. Bohong juga menggambarkan budaya masyarakat ini yang seringkali mendahulukan kepentingan orang lain lebih daripada kepentingan diri sendiri.

Ulasan : Fenomena pembohongan dalam berbahasa merupakan satu alternatif untuk mengelakkan sebarang kekeruhan dalam sesebuah hubungan komunikasi.

Bahasa Bohong (Bohong untuk Semua Pihak)

Perlakuan bohong yang ketiga melibatkan kepentingan kedua-dua belah pihak, iaitu pihak yang berbohong dan pihak yang dibohong.

P : Eh, betul ke orang kata R tu bertengkar dengan Datuk tadi?
Q : Entah. Tak tahulah pula.

Bohong jenis ini dilakukan untuk menutup sesuatu rahsia,sama ada rahsia tentang dirinya, rahsia si pendengar mahupun rahsia orang lain. Seseorang biasanya akan berbohong dengan mengatakan bahawa dia tidak mengetahui tentang perkara yang diajukan kepadanya, sekiranya dia tidak mahu membocorkan rahsia atau maklumat peribadi seseorang kepada orang yang tidak dipercayainya. Contoh di atas menunjukkan Q berbohong dengan mengatakan bahawa dia tidak mengetahui peristiwa yang telah berlaku, sedangkan Q telah lama berkawan dengan R dan mengetahui tentang peristiwa itu tetapi dia tidak mahu membocorkannya kerana mahu menjaga reputasinya untuk tidak menjadi 'penyebar cerita' serta mahu menjaga hati R. Tambahan pula, Q menganggap peristiwa itu adalah perkara peribadi antara R dengan Datuk. Maka Q terpaksa berbohong kepada P memandangkan P terkenal dengan gelaran 'mulut tempayan' dalam kalangan rakan-rakan sepejabatnya.

Ulasan : Kadang-kadang kita perlu berbohong untuk menutup aib seseorang.

Bahasa Bohong (Bohong untuk Diri Sendiri)

Jenis bohong yang kedua memperihalkan usaha seseorang itu untuk memperdaya dan membohongi orang lain semata-mata untuk faedah dan kepentingan diri sendiri, tanpa menghiraukan kesan yang akan berlaku terhadap orang yang dibohonginya.

M : Hah, baru balik! Pergi mana tadi? Dah maghrib baru sampai rumah.
N : Maaf ayah, saya tertinggal bas.

Seseorang itu cenderung untuk berbohong bagi mengelak daripada didenda atau dijatuhi hukuman dengan memberi alasan yang munasabah bagi menutup kelemahan dan kesilapannya. Contoh di atas menunjukkan N berbohong terhadap ayahnya kerana takut dimarahi akibat pulang lewat ke rumah. Padahal, sebenarnya N pergi melepak di bandar bersama rakan-rakannya selepas waktu sekolah. N sanggup berbohong dengan mengatakan bahawa dia tertinggal bas kerana dia tidak mahu dihukum.

Ulasan : Pembohongan jenis ini merupakan pembohongan yang paling popular dan dilakukan oleh hampir setiap individu.

Bahasa Bohong (Bohong untuk Orang Lain)

Bohong dalam kategori pertama dilakukan apabila seseorang itu lebih mengutamakan kepentingan orang lain berbanding dengan kepentingan diri. Kategori bohong ini selari dengan sikap orang Melayu yang selalu mendahulukan perasaan dan kepentingan orang Melayu lebih daripada kepentingan dan kepuasan diri sendiri.

A : Cantik tak baju ni? Akhirnya dapat juga aku pakai.
B : Cantik, kau nak pakai untuk majlis malam ni ke?
A : Yalah! Aku pun nak juga nampak lawa macam orang lain.
B : Emm... Ok dah tu. Mesti cantik kalau kau pakai nanti.

Perbualan antara A dan B di atas merupakan konteks berbohong kerana mahu menghargai pilihan orang lain.  Sebenarnya B tidak berkenan dengan warna baju yang dipilih oleh A. Memandangkan B mengetahui bahawa   A telah lama mengimpikan baju tersebut dan bersusah payah pula mengumpul wang untuk membelinya dan B juga tidak mahu A berkecil hati, maka B pun berbohong mengatakan bahawa baju itu cantik. Selain itu, dengan memberikan jawapan sedemikian B berharap A akan berasa selesa dan senang hati mendengarnya.

Ulasan : Tidak salah rasanya berbohong sekiranya berbohong itu boleh memberi lebih manfaat daripada mudarat.

Bohong dari Aspek Budaya Orang Melayu

Perlakuan bohong dalam kalangan orang Melayu diperhatikan berdasarkan kepada sikap mereka yang suka berahsia, suka berselindung dan tidak suka berterus terang. Fenomena bohong dalam kalangan orang Melayu harus dikaitkan dengan konsep budi bahasa mereka. Sikap orang Melayu yang tidak suka bercakap terus terang menyebabkan sukar untuk mereka mengatakan tidak. Apabila mereka tidak berterus terang, maka pengucapan yang lahir merupakan kata-kata yang berlawanan dengan pengucapan yang sebenarnya. Bagi mereka, cara sebegini dianggap lebih sopan dan berbudi mulia. Tatasusila orang Melayu yang sedemikian rupa secara tidak disedari telah mempengaruhi tingkah laku dan pertuturan mereka.

     Fenomena menidakkan sesuatu kebenaran merupakan salah satu daripada jenis bohong yang dilakukan secara tidak disedari oleh orang Melayu. Bagi orang Melayu, fenomena menafikan sesuatu kebenaran seperti itu sebagai satu pembohongan kerana mungkin mereka lebih suka untuk memilih istilah merendah diri kerana istilah bohong membawa satu konotasi yang negatif. Oleh yang demikian, mereka terdorong untuk mengungkapkan pertuturan yang berunsur bohong, semata-mata tidak mahu orang lain berasa kecewa, sakit hati, tersinggung, kecil hati, marah dan sebagainya. Maka, dapat disimpulkan bahawa mereka sentiasa cuba memelihara hubungan yang baik dengan orang lain dan sanggup memendam rasa kerana terpaksa memuaskan hati orang lain berbanding dengan kepuasan sendiri.

     Sebelum sesuatu perlakuan bohong itu berlaku, pihak yang mahu berbohong harus mengetahui terlebih dahulu sifat dan peribadi orang yang hendak dibohonginya itu. Jika seseorang itu mengetahui bahawa pihak kedua adalah seorang yang sanggup menerima sesuatu perkara itu dengan cara langsung tanpa perlu berselindung, maka dia tidak akan berbohong atau berselindung dengan pihak kedua. Sebaliknya, dia akan berterus terang memberitahu perkara yang sebenarnya kepada pihak kedua, biarpun perkara tersebut boleh memeranjatkan pihak kedua. Dalam hal ini, pihak yang pertama itu mengetahui bahawa diri pihak kedua adalah seorang yang rasional dan tidak emosional.

Ulasan : Secara tidak langsung, orang Melayu dengan sendirinya telah membenarkan semua jenis perlakuan bohong yang kadang-kadang disifatkan sebagai bohong sunat.