Friday, March 15, 2013

Menjaga Air Muka

Pagi tadi, saya dan seorang teman makan dekat salah satu kedai makan yang terdapat di hadapan kampus. Lepas ambil lauk, kami duduk di tempat yang disediakan. Belum pun sempat saya menjamah makanan, teman saya, iaitu Ina (bukan nama sebenar) tiba-tiba bersuara.


Ina    : Eh, try kau tengok nasi kau.
Saya : (Pelik) Emm… Ok aje. Tak ada apa-apa pun. Kenapa?
Ina    : Try kau tengok nasi aku pulak. Macam basi aje.
Saya : Ha’ah la. Melekit aje nampak. So, macam mana?

Kami diam sejenak. Tidak tahu untuk berbuat apa-apa. Memandangkan ramai pelanggan yang berkunjung ke kedai tersebut, maka rasanya tidak sesuai sekiranya kami terus memanggil pemilik kedai itu. Akhirnya, Ina bangun dan terus pergi kepada pemilik kedai untuk memberitahu tentang nasinya yang basi. Tidak lama kemudian, pemilik kedai itu datang membawakan Ina nasi yang lain. Dia juga meminta maaf kepada Ina atas kesulitan yang dialami.

Pengajaran : Sekiranya terjadi perkara-perkara yang tidak diingini seperti cerita di atas, janganlah anda sibuk membawa buah mulut. Eloklah sekiranya berbincang dengan pemilik kedai secara peribadi. Itu adalah satu tindakan yang bijak! 

No comments:

Post a Comment