Pagi tadi, saya dan seorang teman makan dekat salah satu kedai
makan yang terdapat di hadapan kampus. Lepas ambil lauk, kami duduk di tempat
yang disediakan. Belum pun sempat saya menjamah makanan, teman saya, iaitu Ina
(bukan nama sebenar) tiba-tiba bersuara.
Ina : Eh, try
kau tengok nasi kau.
Saya : (Pelik) Emm… Ok aje. Tak ada apa-apa pun.
Kenapa?
Ina : Try
kau tengok nasi aku pulak. Macam basi aje.
Saya : Ha’ah la. Melekit aje nampak. So, macam mana?
Kami
diam sejenak. Tidak tahu untuk berbuat apa-apa. Memandangkan ramai pelanggan
yang berkunjung ke kedai tersebut, maka rasanya tidak sesuai sekiranya kami
terus memanggil pemilik kedai itu. Akhirnya, Ina bangun dan terus pergi kepada
pemilik kedai untuk memberitahu tentang nasinya yang basi. Tidak lama kemudian,
pemilik kedai itu datang membawakan Ina nasi yang lain. Dia juga meminta maaf
kepada Ina atas kesulitan yang dialami.
Pengajaran : Sekiranya terjadi perkara-perkara
yang tidak diingini seperti cerita di atas, janganlah anda sibuk membawa buah
mulut. Eloklah sekiranya berbincang dengan pemilik kedai secara peribadi. Itu
adalah satu tindakan yang bijak!
No comments:
Post a Comment