Friday, March 8, 2013

Angin Satu Badan

Sebelum memulakan kuliah pagi itu, aku dan dua orang temanku singgah di salah satu kedai makan yang terdapat di hadapan kampus untuk membeli kuih sebagai sarapan. Aku bertanya kepada salah seorang pekerja kedai itu berkenaan kuih yang terdapat di sana.

Gambar Hiasan

Aku      : Kak, kuih ni nak kira macam mana. Seringgit 3 keping ke?

Pekerja : Satu keping 50 sen. Macam la tak pernah beli kuih!

Tersentap! Sopan sungguh jawapan yang diberikan. Begitukah caranya melayan pelanggan? Riak senyuman di wajahnya langsung tidak tergambar.

Aku    : Kuih kat semua kedai lain saya dah pernah beli dah. Kedai ni je belum lagi. Bagus ye layanan kat sini.

Sebaik sahaja mendengar jawapan aku, dia terus berlalu ke dapur. Kami pula terus keluar dan menuju ke kedai lain. Boleh majukah perniagaan kalau begitu caranya melayan pelanggan? Langsung tidak ada etika dan tidak mesra pelanggan.

Pengajaran : Belajar dahulu cara-cara untuk melayan pelanggan sebelum membuka sesuatu perniagaan. Cuba melatih diri untuk senyum.

P/s : Serik untuk ke kedai itu lagi… L

No comments:

Post a Comment