Sebelum memulakan kuliah pagi itu, aku dan dua orang temanku singgah di salah satu kedai makan yang terdapat di hadapan kampus untuk membeli kuih sebagai sarapan. Aku bertanya kepada salah seorang pekerja kedai itu berkenaan kuih yang terdapat di sana.
Gambar Hiasan
Aku : Kak, kuih ni nak kira macam mana. Seringgit
3 keping ke?
Pekerja : Satu keping 50 sen. Macam la tak pernah beli
kuih!
Tersentap! Sopan sungguh jawapan yang diberikan. Begitukah
caranya melayan pelanggan? Riak senyuman di wajahnya langsung tidak tergambar.
Aku : Kuih
kat semua kedai lain saya dah pernah beli dah. Kedai ni je belum lagi. Bagus ye
layanan kat sini.
Sebaik sahaja mendengar jawapan aku, dia terus berlalu
ke dapur. Kami pula terus keluar dan menuju ke kedai lain. Boleh majukah
perniagaan kalau begitu caranya melayan pelanggan? Langsung tidak ada etika dan
tidak mesra pelanggan.
Pengajaran : Belajar dahulu cara-cara untuk melayan
pelanggan sebelum membuka sesuatu perniagaan. Cuba melatih diri untuk senyum.
P/s : Serik untuk ke kedai itu lagi… L
No comments:
Post a Comment